Hyvä terveys

”Ex-formulalääkäri” Aki Hintsa on ideoinut yksinkertaisen ympyrämallin, jossa hyvä terveys koostuu kuudesta osapalasesta. Jokainen osa on tärkeä ja yhdessä hyvin toimiessaan ne muodostavat hyvin toimivan terveys-ympyrän. hintsa.com verkkosivuilta löytyy tästä englanninkielinen versio. Esittelen (luvallisesti) Hintsan ajatusmallin alla suomeksi.

hyva_terveys_koko_kaavio_final
hyva_terveys_ydin_150px

Ydin

Ydin pitää pyörän yhdessä ja tarjoaa motivoivan perustan tehdä merkityksellisiä muutoksia elämässämme.

  • Tiedätkö kuka sinä olet?
  • Tiedätkö mitä sinä haluat?
  • Kontrolloitko omaa elämääsi?
hyva_terveys_fyysinen_aktiviteetti_150px

Fyysinen aktiviteetti

Kehomme on tehty liikkumaan, mutta liian paljon tai liian vähän liikuntaa voi aiheuttaa ongelmia. Paikoillaan oleva elämäntyyli (istuminen) aiheuttaa ongelmia, mutta toisaalta liiallinen harjoittelu voi aiheuttaa ylikuormitusta.

Päivittäinen liikunta ei riitä kompensoimaan koko päivän kestävää työajan istumista.

”Ratkaisu on siis tauotettu istuminen. Istumatyöntekijän on hyvä harrastaa jotain liikunnallista, jotta kroppa ei jumiudu totaalisesti. Liikuntamuodolla ei ole väliä, kunhan se on mukavaa niin sitä jaksaa tehdä usein.”

– Matti Hänninen

hyva_terveys_ravitsemus_150px

Ravitsemus

Ruoka on enemmän kuin polttoaine. Ravinnolla on suuria vaikutuksia terveyteemme.

Oikeanlainen ravinto oikeassa suhteessa.

– Matti Hänninen

hyva_terveys_palautuminen_150px

Palautuminen

Riittävä ja laadukas uni on tärkeää terveydellemme ja suorituskyvyllemme. Aivomme ja kehomme tarvitsevat riittävää lepoa toimiakseen kunnolla. Nukkuminen ja lepo ovat aliarvostetuimpia elementtejä kiireisessä elämäntavassamme.

Sinusta voi tuntua, että suoriudut hyvin vähällä unella, mutta onko nykyinen suoritustasosi vain raapaisu kokonaissuorituskyvystäsi?

”Keho lepää sohvalla, mutta aivot eivät lepää mitään näyttöä (TV, iPad, tietokone, kännykkä yms.) katsellessa.”

– Matti Hänninen

hyva_terveys_biomekaniikka_150px

Biomekaniikka

Kehomme on erittäin hienorakenteinen systeemi, joka tarvitsee huolenpitoa toimiakseen hyvin. Moni taistelee jonkinlaisen tuki-ja liikuntaelin-ongelman tai rajoitteen kanssa. Selkäkivut voivat aikaansaada liikunnan vähenemistä.

”Osteopatialla saadaan häiriintynyttä biomekaniikkaa korjaamalla palautettua se tila, jossa oma fyysinen aktiviteetti taas onnistuu. Korjaantunut biomekaniikka tarkoittaa aina myös palautunutta liikkuvuutta ja joustavuutta, jolloin hermotoiminta ja aineenvaihdunta pääsevät myös normalisoitumaan. Tämä johtaa tervehtymiseen.”

– Matti Hänninen

hyva_terveys_henkinen_hyvinvointi_150px_

Henkinen hyvinvointi

Kuvittele henkinen hyvinvointi budjetiksi. Jotkut aktiviteetit, ihmiset ja tehtävät tyhjentävät ja toiset täydentävät sitä. On mahdoton tyhjentää elämämme kaikesta, joka kuluttaa energiaa, mutta on tärkeää punnita, miten käytämme budjettiamme ja priorisoida ajan ja energian käyttöämme sinne, mistä löydämme tarkoitusta ja täyttymystä. Avain on varmistaa tasapaino energiaa kuluttavien ja täydentävien asioiden välillä.

hyva_terveys_yleinen_terveys_150px

Yleinen terveys

Yleinen terveys on hyvinvointimme perusta. Kun otat vastuun omasta terveydestä, voit välttää monia huonoja lopputuloksia tulevaisuudessa. Ikinä ei ole liian myöhäistä vaihtaa rataa.

Hintsa käyttää terveysympyrän hyvän toiminnan oivallisena esimerkkinä formularengasta: Jos jarru lukkiuttaa pyörän mutkassa, se aiheuttaa renkaan jonkin osan kulumisen, joka vaikuttaa koko renkaan pyörimiseen.”

– Matti Hänninen

Varaa aika vastaanotolle

Varaa aika verkossa

VARAA AIKA

Varaa aika puhelimella

050 5300 542